W obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej, gdy wiele sklepów stacjonarnych zostało zmuszonych do czasowego zawieszenia działalności, firmy szukają możliwości rozpoczęcia sprzedaży przez internet. Obecna sytuacja zachęca również do uruchomienia w sieci zupełnie nowego biznesu.
Dziś jest to łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej, ale mimo to warto zadać sobie parę ważnych pytań i wziąć pod uwagę kilka rzeczy, zanim rozpoczniesz przygodę z e-commerce. Po pierwsze, czy rozszerzasz już istniejącą działalność prowadzoną stacjonarnie o obecność w Internecie, czy też uruchamiasz biznes online, nie mając stacjonarnego? Jeśli prowadzisz firmę, niektóre z decyzji są o wiele łatwiejsze - masz markę, reputację, bazę klientów, dostawców produktów, partnera płatniczego i znasz specyfikę swojej działalności.
Przeniesienie jej do internetu będzie łatwiejsze, ponieważ będzie ona po prostu cyfrowym odzwierciedleniem obecnie prowadzonego biznesu. Być może trzeba będzie zorganizować logistykę, a także znaleźć odpowiedzi na następujące pytania: Jak przetwarzać i dostarczać zamówienia online? Jak wyglądają nadużycia finansowe? Kiedy odmawiać obsługi klienta? Jak mierzyć ryzyko? Są to jednak dobrze znane, opracowane i udokumentowane wyzwania, stosunkowo łatwo je rozwiązać.
Jeżeli działalność online jest Twoim pierwszym projektem biznesowym, masz dużo więcej do zrobienia:
1. Określ swoją markę i tożsamość biznesową
Po pierwsze, kim jesteś? Jak prezentujesz swoją firmę swoim niezidentyfikowanym jeszcze klientom? Pomyśl o swojej stronie internetowej jak o witrynie sklepowej. Musi zachęcać Twoich klientów, aby weszli i rozejrzeli się. Pamiętaj, że kiedy zaczynasz, Twój sklep jest jakby ukryty w nieznanej, bocznej uliczce z niewielkim parkingiem. Gdy potencjalny klient przechodzi obok, chcesz, aby się zatrzymał, spojrzał na witrynę i wszedł do środka.
2. Znajdź dobry „lokal” w sieci
Wybierz dostawcę swojej strony internetowej bardzo ostrożnie. Poszukaj potrzebnych informacji. Nie ma większego sensu pracować z partnerem, który nie pozwala przemalować frontu Twojego sklepu lub który ma tak wiele ograniczeń biznesowych, że nie możesz handlować w sposób, który sprawdza się w Twojej działalności. Czy współpracując z dostawcą hostowanego koszyka i korzystając z oferowanych przez niego narzędzi, możesz stworzyć taką witrynę sklepową, którą zawsze chciałeś mieć? Kiedy Elavon zapytał małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) działające na platformie e-commerce, jakich użyły rozwiązań, okazało się, że 45% z nich kupiło gotowe rozwiązanie1. Dlaczego? Ponieważ tak najprościej wejść w e-handel bez większych kosztów i jest to świetny sposób na rozpoczęcie sprzedaży w internecie. Jakie są Twoje własne możliwości techniczne i projektowe? Czy możesz sam zbudować front sklepu, czy może lepiej wygospodarować trochę więcej pieniędzy i pracować z agencją, która stworzy sklep internetowy dla Ciebie?
3. Ty też jesteś klientem – wykorzystaj to!
Pomyśl o tym, jak Ty robisz zakupy online. Co ci się podoba? Co Cię zachęca do zakupów? Pomyśl, jak ułatwić klientowi zakupy w Internecie. Nikt nie lubi ustawiać się w kolejce przy kasie, odpowiadać na wiele pytań, a potem dowiadywać się, że płatność jest tylko gotówką i że nie ma towaru. Istotne są doświadczenia i wrażenia klienta od momentu, gdy wejdzie do sklepu, do chwili, aż go opuści. Chciałbyś, żeby klienci przeglądali i kupowali Twoje produkty, robili to z przyjemnością i wystawiali ci znakomite opinie. Tak chciałby każdy przedsiębiorca. Pamiętaj jednak, że nie jesteś w stanie zadowolić każdego, a z negatywnych opinii dowiesz się tyle samo, co z pozytywnych, więc zachęcaj klientów, by je pozostawiali. Czy istnieje jakaś mała grupa z Twojego rynku docelowego, która mogłaby pełnić rolę grupy fokusowej i być źródłem rzetelnych informacji?
4. Promuj swój biznes i swoje produkty
Wykorzystaj każdą dostępną Ci metodę. Nie krępuj się skorzystać ze swojej sieci kontaktów – i poproś o pomoc przyjaciół i znajomych. Zachęć ich do odwiedzenia Twojej strony internetowej i przekazania Ci opinii. Testuj, ucz się, przerabiaj. Korzystaj z blogów, narzędzi SEO, ofert produktowych i promocji. Pomyśl o swojej konkurencji: Skąd kieruje klientów na swoje strony internetowe? Co robi inaczej lub lepiej niż Ty?
5. Nie bój się zmieniać i szukaj wsparcia
Może za pierwszym razem nie wszystko się uda. Pamiętaj, nikt nie jest najlepszy we wszystkim, więc szukaj pomocy u przyjaciół i w sieci biznesowej w tych sprawach, które zabierają Ci zbyt wiele czasu i najbardziej Cię frustrują. Skoncentruj się na tym, co lubisz i w czym jesteś dobry.
Źródło:
'UK SME Pulse' - Wrzesień 2019