Elavon, wraz z firmą badawczą Ipsos Mori, sprawdzili, jak pandemia i ograniczenia z nią związane wpłynęły na nawyki zakupowe Polaków i ich plany dotyczące wydatków.
Można odnieść wrażenie, że koronawirus ma wpływ na prawie każdy aspekt naszego codziennego życia. Czy obecność wirusa rzutuje również na to, co kupujemy i jak to robimy? Oczywiście, że tak!
W imieniu firmy Elavon, Ipsos Mori zapytał kupujących w Polsce o ich zwyczaje i plany dotyczące wydatków oraz o to, jak mogły się one zmienić w wyniku pandemii.
Ankieta internetowa została przeprowadzona w maju 2020 r. w Polsce. W badaniu wzięły udział 1093 osoby dorosłe w wieku od 16 do 60 lat.
Prawie połowa respondentów (48%) stwierdziła, że zwiększyła swoje wydatki online w czasie izolacji.
Prawie dwie trzecie badanych (60%) stwierdziło, że po zakończeniu pandemii będzie częściej i chętniej korzystać z kart płatniczych i płatności zbliżeniowych.
Jeśli chodzi o wydatki po zniesieniu ograniczeń, to zdecydowanie na pierwszym miejscu znalazła się możliwość wyjazdu w takiej czy innej formie. Zwyciężyła ona nawet chęć wizyty u fryzjera, na co czekaliśmy tak długo!
Zakupy w sieci od czasu wprowadzenia ograniczeń
Prawie wszyscy ankietowani (96%) stwierdzili, że robili zakupy online. Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że ankieta została przeprowadzona w Internecie. Jeśli Twoja firma nie sprzedaje jeszcze w sieci, warto o tym pomyśleć, bo może coś Cię ominęło? Porozmawiaj z nami.
Pytaliśmy: "Jak zmieniły się twoje wydatki w sieci, jeśli w ogóle, w porównaniu do okresu sprzed wprowadzenia ograniczeń?”
48% ankietowanych stwierdziło, że podczas blokady zwiększyło swoje wydatki online, natomiast tylko 9% stwierdziło, że ograniczyło swoje wydatki w sieci.
Prawie jedna trzecia respondentów (31%) odpowiedziała, że zwiększyła swoje wydatki w sieci w małym stopniu, podczas gdy nieco mniej niż jedna piąta (17%) oświadczyła, że ich wydatki w sieci znacznie wzrosły.
Ponad jedna trzecia badanych (36%) stwierdziła, że ich wydatki w sieci nie zmieniły się wcale.
Płatności zbliżeniowe czy gotówką?
Zapytaliśmy: "Jak myślisz: w jaki sposób będziesz płacić w przyszłości, gdy skończy się pandemia koronawirusa - jaka będzie Twoja ulubiona metoda płatności za codzienne zakupy?"
Prawie dwie trzecie respondentów (60%) stwierdziło, że po zakończeniu pandemii będzie częściej korzystać z kart płatniczych lub zbliżeniowych metod płatności.
Nieco ponad jedna czwarta (29%) nie zmieni swojego obecnego podejścia do płatności kartą, płatności zbliżeniowych lub gotówką.
Niezależnie od tego, jak długo będą obowiązywać ograniczenia związane z zachowaniem dystansu społecznego, trzeba podjąć kroki, które ograniczą kontakty między pracownikami a klientami w każdej firmie. I trzeba to wziąć pod uwagę, planując jej działalność.
Priorytety po epidemii
Zapytaliśmy: "Wyobraź sobie, że pandemia koronawirusa skończyła się w ciągu 3 miesięcy i nie obowiązują już żadne ograniczenia - na co przede wszystkim wydałbyś pieniądze?”
Po pierwsze, poprosiliśmy respondentów o wybranie maksymalnie trzech priorytetów.
Prawie dwie trzecie respondentów (62%) wskazało, spośród swoich priorytetów, przeznaczyłoby fundusze przede wszystkim na spędzanie czasu poza domem. Były to m.in. jednodniowe wycieczki, wizyty w pubie lub restauracji, dwudniowe lub trzydniowe przerwy wakacyjne, a także dłuższe.
Mimo, że niebezpiecznie zbliżyliśmy się do odkrycia, jaki jest prawdziwy kolor włosów każdego z nas, to nieco ponad dwie piąte z respondentów (42%) przede wszystkim zainwestowałoby w wygląd osobisty. Dotyczyło to zarówno włosów i urody, jak i zakupu nowych ubrań i akcesoriów.
Tyle samo badanych (42%) przeznaczyłoby pieniądze na: zdrowie i dobre samopoczucie, w tym uprawianie sportu, wizyty na siłowni i wizyty u dentysty lub okulisty.
Gdy spytaliśmy, który z priorytetów był dla nich najważniejszy, jedna osoba na pięć (20%) wybrała wakacje lub krótki wyjazd.
Zabierzcie mnie stąd... do samolotu!
No prawie. Ponieważ ponad 14% ankietowanych osób stwierdziło, że nie planuje żadnych wakacji ani nawet krótkich wyjazdów w ciągu pierwszych sześciu miesięcy po zniesieniu ograniczeń w podróżowaniu.
Spośród tych, którzy planowali jakąś formę wyjazdu, np. na 2-3 dni, 84% powiedziało, że będzie przebywać w Polsce, z czego 41% spędzi ten czas w domu.
W przypadku dłuższego urlopu, trwającego trzy lub więcej dni, prawie trzy czwarte badanych 74% zamierza pozostać w Polsce, a 43% - wyjechać za granicę. Spośród tych, którzy wyjadą z kraju, ponad połowa (59%) deklaruje, że wskoczy do samolotu, a ponad dwie piąte (41%) wybierze samochód.
Podsumowanie
Badanie pokazało, że pandemia i zamknięcie gospodarki spowodowały ważne zmiany w podejściu konsumentów do zakupów online.
48% respondentów potwierdziło, że zwiększyło swoje wydatki w sieci w porównaniu z czasem sprzed wprowadzenia ograniczeń w handlu i kontaktach społecznych. Nie mamy co prawda danych, ile ludzi w czasie zagrożenia koronawirusem po raz pierwszy zrobiło zakupy przez internet (jeśli w ogóle tacy byli), ale zapewnienie klientom bezproblemowych i szybkich płatności przez internet w ciągu ostatnich tygodni może – w nadchodzących miesiącach – zwiększyć liczbę transakcji wykonywanych online lub wartość koszyków zakupowych w sklepach internetowych.
60% badanych potwierdziło, że w przyszłości będzie aktywnie korzystać z płatności kartowych lub zbliżeniowych. Utrzymywanie dystansu społecznego może przyspieszyć ewolucję nawyków zakupowych klientów i zmiany co do preferowanych sposobów płatności. Możemy pomóc Ci dostosować się do tych zmian.
. Badania zostały przeprowadzone online z wykorzystaniem : ankiety internetowej Omnibus przez firmę Ipsos MORI w dniach 26-27 maja 2020 roku w Polsce.
· W wywiadach online wzięły udział osoby w wieku 16-60 lat, w liczbie 1093 respondentów.
· Dane zostały dobrane odnośnie do ustalonego profilu demograficznego wg wieku, płci, regionu, statusu zawodowego i statusu społecznego, aby były reprezentatywne dla całego kraju i odzwierciedlały dorosłą populację Polski.