Cyfrowe portfele są na fali wznoszącej! W całej Europie to najpopularniejszy sposób płacenia podczas zakupów online1.
Według badania Discover, w 2022 roku było w użyciu 2,8 miliarda cyfrowych portfeli. Płatności wykonane za pomocą tego rozwiązania (łącznie online i w sklepach) mają przekroczyć wartość 10 bilionów dolarów do 2025 roku.
Przeczytaj całe badanie Discover Global Network.
To może być dla niektórych zaskoczeniem, chociaż nie powinno. Każdy, kto zna portfele cyfrowe, dobrze wie, że zapewniają one poziom wygody i bezpieczeństwa niemal nieporównywalny z innymi metodami płatności.
Co to więc oznacza dla handlu i co można zrobić, aby jak najlepiej wykorzystać tę zmianę w zwyczajach zakupowych?
Według Petera Charmanta, Dyrektora Korporacyjnego Działu Sprzedaży Detalicznej w Elavon (Irlandia i Pan EU), najpierw należy zapoznać się z tym, czym jest cyfrowy portfel.
„Cyfrowe portfele są wyjątkowo proste – w wielu przypadkach nie stoi za nimi fizyczna karta płatnicza” - powiedział.
„Pamiętaj, że cyfrowy portfel może znajdować się nie tylko w telefonie (portfel mobilny). Można z niego korzystać także na laptopie”.
Cyfrowe portfele ułatwiają płatności online
Najpopularniejsze rodzaje portfeli cyfrowych w Europie to Apple Pay i Google Pay, ale istnieją także inne, takie jak Amazon Pay, PayPal oraz Alipay, który jest szeroko stosowany w Chinach.
Weźmy jako przykład Apple Pay. Kiedy użytkownik skonfiguruje swoją kartę w portfelu, może płacić w aplikacji lub podczas przeglądania Twojej strony internetowej, po prostu klikając dwukrotnie przycisk z boku iPhone'a. Bardzo podobny i równie prosty proces występuje w przypadku Google Pay lub portfela na komputerze stacjonarnym.
Niezależnie od tego, z którego cyfrowego portfela korzysta Twój klient, nie ma potrzeby uciążliwego wpisywania długich numerów kart ani przechodzenia przez proces uwierzytelniania 3DS. Mimo to, cyfrowe portfele są niezwykle bezpieczne dzięki technologii szyfrowania oraz tzw. tokenizacji.
Ten sam portfel może być używany poprzez zbliżenie telefonu do terminalu podczas wizyty w sklepie. I w przeciwieństwie do kart zbliżeniowych, limit jest ustalany przez bank klienta lub jego dostępne środki, więc jest znacznie wyższy niż standardowe 100 zł.
O portfelach cyfrowych oraz o tym, w jaki sposób zapewniają one bezpieczeństwo danych konsumentów, dowiesz się więcej odwiedzając naszą stronę.
Zrozum swojego klienta
Skoro wiesz już trochę więcej o cyfrowych portfelach Twoje następne pytanie powinno brzmieć: kim jest mój klient? Skąd pochodzi?
„Sprzedawca powinien się zastanowić, jaki jest profil jego typowych klientów” - mówi Peter Charmant. „Z jakich cyfrowych portfeli wolą korzystać?”
„Jak mogę ułatwić proces płatności i zapewnić im lepsze doświadczenie w tym zakresie? Ponieważ dzięki temu, moi klienci wydadzą więcej i będą chętniej wracać”.
Jeśli Twoją grupą docelową są młodsi klienci, to możliwość korzystania z cyfrowych portfeli jest obecnie koniecznością. Badania Discover pokazują, że 40% millenialsów i przedstawicieli pokolenia Z (osób urodzonych po 1981 roku) wybiera portfele cyfrowe zamiast wpisywania danych karty podczas zakupów online.
Nawet jeśli Twoja docelowa grupa demograficzna jest starsza i rzadziej korzysta z najnowszych technologii, nie powinieneś wykluczać możliwości akceptacji cyfrowych portfeli w Twoim sklepie.
Pomyśl również o pochodzeniu swoich klientów. Jeśli prowadzisz sklep w turystycznej okolicy, powinieneś wziąć pod uwagę możliwość przyjmowania płatności kartami, które raczej nie występują w Twojej lokalizacji. Odwiedza Cię wielu amerykańskich turystów? Możliwe, że będą chcieli zapłacić kartami Amex i Discover, które obejmują takie marki jak Diner's International. Jeśli często przyjmujesz w swoim sklepie gości z Azji, pamiętaj o popularnych kartach z tego regionu, takich jak JCB i UnionPay.
Twoje ostatnie pytanie powinny być następujące: czy mój dostawca płatności umożliwia akceptację portfeli cyfrowy? Jeśli tak, to jakich? Jeżeli są to takie rodzaje portfeli, z których zazwyczaj korzystają Twoi klienci, to nie musisz się już więcej tym martwić. Jeśli nie, zacznij zadawać pytania swojemu dostawcy płatności.
Umożliwienie dokonywania płatności za pomocą cyfrowych portfeli w Twoim e-sklepie zdecydowanie zwiększa wygodę Twoich klientów, zmniejsza liczbę porzucanych koszyków i zachęca do powrotu.
To prawie jakbyś przechowywał dane kart klientów w ich imieniu, ale bez żadnego kłopotu lub obaw o bezpieczeństwo.
Peter Charmant wymienia najważniejsze powody wzrostu popularności cyfrowych portfeli:
Brak konieczności noszenia fizycznego portfela
Wygoda - nie trzeba wpisywać długich numerów kart i szczegółów na stronie internetowej. Wystarczy podwójne kliknięcie
Brak ograniczeń co do limitu płatności, w przeciwieństwie do kart zbliżeniowych
Wszystkie płatności wykorzystują dwuetapowe uwierzytelnianie, ale bez tworzenia kolejek przy kasie
Wszystkie dane są szyfrowane, a podczas płatności wykorzystywany jest system tokenów, co oznacza, że sprzedawca nie widzi żadnych szczegółów
Więcej informacji
Porozmawiajmy o cyfrowych portfelach
Badanie metod płatności: co sądzą klienci
Handel i media społecznościowe
Źródła:
1 Global Merchant and Consumer Payments Survey. 451 Research na zlecenie Discover Network. Jaki jest Twój preferowany sposób płatności podczas zakupów online?