Sposoby płacenia za produkty i usługi ulegają ciągłym zmianom. Trzydzieści lat temu pierwsze płatności bezgotówkowe polegały na przeciągnięciu karty wzdłuż czytnika i złożeniu podpisu. Dwadzieścia lat temu te rozwiązanie zastąpił chip i PIN.
Teraz możemy po prostu zbliżyć kartę czy zegarek do terminalu lub dwukrotnie kliknąć przycisk w telefonie. Ale co przyniesie przyszłość?
Dzięki naszemu doświadczeniu w świecie płatności, Elavon może odpowiedzieć na to pytanie. A rozpoznanie nadchodzących rozwiązań pomoże Ci być na bieżąco.
Poprosiliśmy ekspertów z firmy Elavon, aby przewidzieli pięć najważniejszych trendów w płatnościach, które nadejdą w najbliższych miesiącach:
Kelly Price, Dyrektor ds. Innowacji w Europie
Deepti Akkali, Dyrektor ds. Komercjalizacji E-commerce
Tom Penfare, Starszy Manager ds. Strategii Produktu
Otwarta bankowość i płatności
Otwarta bankowość już istnieje, ale dla większości ludzi będzie ona dalej kojarzyć się ze zwykłą bankowością. Jest to sprytny i bezpieczny sposób udostępniania przez konsumentów swoich danych bankowych lub danych dotyczących kart płatniczych zaufanym stronom trzecim, za pośrednictwem interfejsu programowania aplikacji (lub API). Wielu konsumentów będzie korzystać z otwartej bankowości, aby połączyć swoje wszystkie konta bankowe. Coraz częściej jest ona wykorzystywana do płacenia za towary i usługi.
Dzięki otwartej bankowości możesz bardzo łatwo i bezpiecznie przenieść pieniądze z jednego konta bezpośrednio na inne. To sprawia, że jest to doskonały sposób na dokonywanie płatności.
„Przykładowo, użytkownicy mogą wybrać opcję otwartej bankowości przy kasie i zapłacić za swoje towary za pomocą przelewu bankowego z aplikacji bankowości mobilnej” - mówi Tom. „To rozwiązanie jest dla użytkownika proste i intuicyjne, a co najlepsze, nie wymaga żadnego wprowadzania danych przez konsumenta, co oznacza koniec z wpisywaniem numerów kart i koniecznością zapamiętania kodów bezpieczeństwa”.
„Ostatnio w wiadomościach branżowych pojawiło się wiele nagłówków o tym, że coraz więcej firm płatniczych łączy się z dostawcami usług open-banking, aby wspólnie tworzyć rozwiązania płatnicze. Już w tym roku powinniśmy zobaczyć, jak te produkty trafiają na rynek i czy płatności open-banking zyskują akceptację wśród konsumentów” – dodaje.
Variable Recurring Payments (VRP), czyli zmienne płatności powtarzalne są ważną częścią wciąż rozwijającej się otwartej bankowości. VRP stanowi odpowiednik systemu bezpośredniego obciążania rachunku i jest gorąco oczekiwany przez firmy przyjmujące regularne płatności, a także przez rosnącą liczbę organizacji świadczących usługi oparte na subskrypcji.
„VRP daje konsumentom większą kontrolę nad ich cyklicznymi płatnościami, jednocześnie pozwalając firmom na ich inteligentne skonfigurowanie” - mówi Tom. „W najbliższych miesiącach oczekujcie testów i programów pilotażowych realizowanych przez banki i dostawców płatności – i bez wątpienia większej liczby nagłówków, mówiących o postępie prac nad ogólnobranżowymi rozwiązaniami VRP”.
Dalszy rozwój cyfrowych portfeli
Tom i Deepti przewidują, że portfele cyfrowe będą nadal zyskiwać na popularności. Coraz więcej osób zacznie korzystać z tej technologii ze względu na wygodę, jaką daje połączenie kilku metod płatności w jednym bezpiecznym miejscu.
Równocześnie coraz więcej firm doceni liczbę danych dostępnych dzięki płatnościom dokonywanym za pomocą cyfrowych portfeli. I, oczywiście, ulepszone doświadczenie klienta.
„Konsumenci je uwielbiają, ponieważ gromadzą wszystkie swoje karty w jednej, bezpiecznej przestrzeni. Nie ma już potrzeby noszenia przy sobie portfela, a limit zbliżeniowy nie obowiązuje” - mówi Deepti.
„Co więcej, firmy pokochały cyfrowe portfele, ponieważ poprawiają doświadczenia klientów i zapewniają bogate źródło danych”
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to przyjrzeliśmy się dogłębnie portfelom cyfrowym i sprawdziliśmy, ile znaczą dla przedsiębiorców.
Telefon komórkowy jako urządzenie do obsługi kart płatniczych
Mówiąc o technologii mobilnej, Deepti spodziewa się również, że coraz więcej firm będzie używać telefonów komórkowych jako czytników kart.
Rozwiązanie typu softpos jest znane także jako „tap to phone”, „tap on phone” lub „tap to pay”. Umożliwia klientom zbliżenie swojej karty lub – dzięki cyfrowym portfelom – smartfonu do telefonu sprzedającego w celu dokonania płatności.
„To rozwiązanie będzie najbardziej korzystne dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, np. zajmujących się myciem okien lub prowadzeniem straganów na rynku, którzy nie będą musieli nosić ze sobą żadnych dodatkowych sprzętów” - mówi Deepti.
„Płatności w telefonie mogą również okazać się naprawdę przydatne w miejscach, takich jak restauracje lub hotele, gdzie pracownicy muszą przyjmować płatności z dala od biurka lub „stanowiska z kasą”.
W Europie funkcja „tap to phone” działa obecnie tylko na urządzeniach z Androidem, ale w USA firma Apple udostępnia ją od 2022 roku. Tym samym można się spodziewać, że UE będzie próbowała przekonać Apple do otwarcia tej technologii na rynki europejskie.
Płatności w metaverse
Podczas gdy wszystkie te zmiany zachodzą w świecie rzeczywistym, coraz częściej konsumenci dokonują płatności w świecie wirtualnym, znanym jako metaverse. Przeczytajcie, co mówi na ten temat Kelly!
Dla czytelników powyżej 30 roku życia, metaverse może wydawać się dziwnym i onieśmielającym miejscem. Ale dla osób poniżej 30 roku życia (i przyszłych czytelników, takich jak nasze dzieci), jest to po prostu część normalnego życia. To internetowy, równoległy świat, w którym odbywają się dyskoteki, sprzedaje się działki oraz odzież na aukcjach. .
„Choć trudno przewidzieć, co przyniesie przyszłość, jedno jest pewne: metaverse zostanie z nami na stałe. Już teraz możemy zaobserwować pewne zastosowania, takie jak zwiedzanie hoteli za pomocą headsetów do wirtualnej rzeczywistości czy mecze sportowe organizowane w metaverse” - twierdzi Kelly.
„To sygnał dla hoteli, aby zacząć przyjmować rezerwacje i płatności w ramach wirtualnego świata, a dla organizatorów wydarzeń – aby sprzedawać w nim bilety. Granice pomiędzy światem wirtualnym i fizycznym będą się zacierać."
Oznacza to, że rozwiązania, które dziś wydają się futurystyczne, jutro staną powszechne. Co więcej, nikt nawet nie zauważy, jak to się stanie.
Kiedy po raz pierwszy mówiono o rozszerzonej rzeczywistości, trudno było sobie wyobrazić, że będzie ona częścią codziennego życia. Jednak dziś stosuje się ją tak powszechnie, że zaczyna być postrzegana jako „zwykła” rzeczywistość.
Już teraz dodajesz swojemu tacie zabawne brwi na portalach społecznościowych lub używasz aparatu w telefonie i strony internetowej, aby zobaczyć, jak wyglądasz z parą okularów przed zakupem.
Technologia data-over-sound
Kelly lubi również patrzeć w daleką przyszłość, w której dominować będzie prawdziwie „magiczna” technologia.
Ultradźwiękowa transmisja danych wykorzystuje częstotliwości, których ludzie nie słyszą. W ten sposób umożliwia urządzeniom rozmowę ze sobą, podobnie jak za pomocą technologii Bluetooth, ale o znacznie większym i konkretnym zasięgu.
„Przykładowym zastosowaniem technologii data-over-sound byłby bilet w aplikacji na smartfonie. Aplikacja emituje dźwięk, aby powiadomić o Twoim dotarciu na miejsce docelowe i umożliwić wejście bez konieczności poszukiwania biletu lub nawet stania w kolejce.
„Może nawet uruchomić wiadomość powitalną spersonalizowaną dla gościa. Po zajęciu miejsca może przyjmować zamówienia na napoje lub umożliwiać wysyłanie powiadomień do określonych posiadaczy biletów na wydarzenie”.
„Nie jesteśmy jeszcze na takim etapie pod względem rozwoju płatności i ultradźwięków, ale z pewnością to rozwiązanie jeszcze nas zaskoczy!”
Możesz więc myśleć, że historia płatności zaczyna się i kończy na przyłożeniu karty lub zbliżeniu zegarka do terminala, ale to z pewnością nie wszystko. Nasi eksperci w Elavon pozostają na bieżąco z technologią, utrzymując nas w czołówce tej ciągle ewoluującej branży.