Świąteczne trendy 2021 w handlu detalicznym, które warto znać według Discover® Global Network
Pomimo mieszanych sygnałów płynących od konsumentów i pewnych utrudnień dla firm, tegoroczny sezon świątecznych zakupów będzie prawdopodobnie korzystny ze względu na wzmożony popyt i prężną gospodarkę światową.
Dzięki rządowym programom pomocowym i zwiększonym oszczędnościom, kupujący mają nieco więcej pieniędzy w zanadrzu i po prawie dwóch latach izolacji, chcą spędzać czas razem i cieszyć się świąteczną przerwą tak bardzo, jak to tylko możliwe.
Aby ułatwić zakończenie 2021 roku jak najlepszymi wynikami, poniżej przedstawiamy sześć świątecznych trendów, o których powinni pamiętać sprzedawcy:
1. Wielokanałowość dominuje na rynku
Wielu konsumentów planuje zrobić świąteczne zakupy w sklepach stacjonarnych, ale popularność Internetu i urządzeń mobilnych stale rośnie.
Ponadto, wraz ze wzrostem obrotów w handlu elektronicznym i rosnącymi oczekiwaniami konsumentów dotyczącymi dostawy w ciągu dwóch dni (oraz bezpłatnych i łatwych zwrotów), istnieje większe zapotrzebowanie na kreatywne opcje realizacji zamówień.
W związku z tym w różnych krajach powstają tak zwane „ciemne sklepy” (dark stores) – obiekty handlowe, które realizują zamówienia internetowe i nie są otwarte dla fizycznych klientów – aby pomóc w bardziej efektywnej realizacji zamówień.
Wykorzystanie ciemnych sklepów pozwala sprzedawcom detalicznym na optymalizację powierzchni sklepów fizycznych, zapasów, siły roboczej i bliskości geograficznej na rynkach lokalnych oraz na szybkie dostarczanie zamówień do klientów.
2. Kontynuacja trendów płatniczych związanych z pandemią
Płatności zbliżeniowe w sklepach, a także model „zapłać online, odbierz w sklepie” (BOPIS) cieszą się większą popularnością niż kiedykolwiek ze względu na lepsze doświadczenia klientów, które zapewniają.
Na przykład amerykańska Krajowa Federacja Handlu Detalicznego (National Retail Federation) stwierdziła, że BOPIS poprawił doświadczenia klientów, a dziewięciu na dziesięciu kupujących wybierając sklep, stawia na pierwszym miejscu wygodę.
3. Kup teraz, zapłać później już z nami zostanie
Ekonomiczne skutki pandemii sprawiły, że wielu kupujących poszukuje bardziej przystępnych i przewidywalnych harmonogramów płatności.
W związku z tym coraz większą popularnością cieszą się plany ratalne typu „kup teraz, zapłać później” (BNPL) z ustalonymi miesięcznymi spłatami.
Poziom satysfakcji klientów z usług BNPL jest wysoki. Według badań przeprowadzonych przez Mercator Advisory Group, 61 procent osób, które korzystały z tej metody płatności, deklaruje, że są zadowolone lub bardzo zadowolone.
Badania przeprowadzone przez tę samą grupę sugerują, że amerykański wolumen BNPL, który w 2021 roku wynosił z 55 miliardów dolarów, w roku 2024 przekroczy barierę 100 mld dolarów.
4. Świąteczne zakupy przesuwają się na kalendarz
Podobnie jak w 2020 roku, konsumenci robią w tym roku zakupy wcześniej – to sprytne posunięcie, biorąc pod uwagę boom w handlu elektronicznym i potencjalne opóźnienia w dostawach.
Wydaje się, że faktyczne rozpoczęcie sezonu świątecznych zakupów przesunęło się na początek października – a 25 procent kupujących, ankietowanych przez Mercatora, stwierdziło, że rozpoczęło lub planuje rozpocząć świąteczne zakupy już we wrześniu.
W rezultacie sprzedawcy detaliczni, którzy wcześnie rozpoczęli walkę o uwagę konsumentów za pomocą kreatywnych działań marketingowych, zyskali przewagę. W ramach tego trendu, więcej firm wskoczyło na rollercoaster wczesnych rabatów, a konsumenci robią zakupy tak szybko, jak to możliwe licząc na uniknięcie tłumów i opóźnień w wysyłce typowych dla okresu świątecznego.
5. Promowanie kart podarunkowych w celu złagodzenia zakłóceń w łańcuchu dostaw
Nawet jeśli konsumenci zdecydują się otworzyć portfele i zrobić zakupy, wiele firm będzie musiało zmierzyć się z niespodziewanymi opóźnieniami w dostawach produktów i perspektywą pustych półek.
Nękani zakłóceniami w łańcuchu dostaw i niedoborami mikroprocesorów, który opóźnia inne produkty – a także związanymi z tymi wzrostami cen – właściciele firm będą musieli balansować między oczekiwaniami klientów i tymi ograniczeniami.
W związku z tym sprzedawcy muszą zwrócić szczególną uwagę na komunikację z klientami, informując ich, kiedy mogą spodziewać się zamówionych produktów i szybko powiadamiając o opóźnieniach. W wielu przypadkach sprzedawcy powinni również rozważyć promowanie korzyści płynących z kart podarunkowych na zakupy w późniejszym terminie, gdy produkty będą dostępne.
6. Nadal występują braki kadrowe
Wielu sprzedawców detalicznych twierdzi, że największym wyzwaniem w zarządzaniu personelem w tym roku będzie dopasowanie harmonogramów pracy do zapotrzebowania klientów w sklepie.
Braże handlu detalicznego i hotelarstwa zgłaszają miliony nieobsadzonych miejsc pracy, co oznacza, że w szczególności te sektory borykają się z trudnościami ze znalezieniem pracowników potrzebnych do zapewnienia klientom obsługi zarówno w sklepie, jak i na zapleczu.
W wielu przypadkach, aby przyciągnąć nowych pracowników, oferowane są wyższe płace, ale pieniądze to nie wszystko. Aby przyciągnąć i zatrzymać pracowników w tym roku, sprzedawcy detaliczni muszą odwołać się do wskazówek z podręcznika marketingu dla klientów i skupić się na „dopieszczeniu” pracowników: poświęcając czas na sprawdzenie, na czym naprawdę im zależy. Obok wynagrodzenia ważnymi czynnikami są bezpieczeństwo, elastyczne godziny pracy i jakość życia.
Zawartość akredytowana przez Discover® Global Network.