W miejscowościach turystycznych w całym kraju coraz częściej słyszymy języki inne niż polski. To nie przypadek – Polska bije rekordy, jeśli chodzi o liczbę odwiedzin turystów z zagranicy. Jak przyciągnąć ich do restauracji i zadbać o ich dobre samopoczucie?
W 2018 roku, Polskę odwiedziło 19,6 miliona turystów(1). To aż o 1,3 mln więcej niż jeszcze rok wcześniej(2).
Zagraniczni goście to dla polskich restauratorów szansa biznesowa. Turysta z obcym paszportem wydaje w związku z podróżą do Polski średnio ponad 1750 zł(3). Zadbaj o to, by choćby mała część tego „tortu” przypadła w udziale właśnie Tobie, umożliwiając płatność kartą w obcej walucie.
Drogowskaz online
Zagraniczny klient może wejść do Twojego lokalu prosto „z ulicy”. Nie ma jednak powodu, by w swoich planach biznesowych ograniczać się tylko do gości, którzy przechodzili na tyle blisko, że dostrzegli szyld restauracji.
Tradycyjnie możesz przygotować ulotki w różnych językach, a następnie zostawić je w miejscach chętnie odwiedzanych przez turystów. Z pewnością przyda ci się też osoba, która będzie wręczała wspomniane ulotki przechodniom. Idąc z duchem czasu, możesz dodatkowo zainwestować w reklamę na Facebooku.
Ten popularny portal społecznościowy zapewnia sporo możliwości dotarcia do turystów. Przykładowo, swoją reklamę możesz skierować wyłącznie do osób znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie Twojego lokalu – np. w promieniu kilometra. Jako odbiorców reklamy możesz także wskazać osoby korzystające z Facebooka w określonym języku, które tylko tymczasowo przebywają w pobliżu Twojej restauracji. W ten sposób skutecznie dotrzesz do turystów z obcym paszportem, którzy prawdopodobnie dokonają płatności kartą w obcej walucie.
Bon apetit, señor!
Klient z Francji, Norwegii czy Singapuru już trafił do Twojej restauracji, ale obsługa nie zna żadnego języka obcego przynajmniej na poziomie komunikatywnym? Dogadywanie się z kelnerem „na migi” może być przygodą, o której turysta opowie rodzinie po powrocie do kraju, ale raczej nie zagwarantuje mu ona udanego posiłku, a Tobie – pięciu gwiazdek w serwisach takich jak Tripadvisor.
W regionach turystycznych umiejętność prowadzenia rozmowy po angielsku to niezbędne minimum, a nie zaszkodzi także posługiwanie się innymi językami w stopniu komunikatywnym. Z kolei w miejscowościach przygranicznych, np. leżących niedaleko Niemiec lub Rosji, znajomość języka sąsiadów będzie miała również duże znaczenie dla zadowolenia Twoich gości.
Obcojęzyczne menu
Kelnera, który nie jest poliglotą, mogą uratować terminale dla restauracji, jak i karta menu, opracowana przynajmniej w dwóch językach. Dobre tłumaczenie pozwoli uniknąć wszelkich nieporozumień, z korzyścią dla Ciebie i odwiedzających Twój lokal turystów.
Przede wszystkim, Twoi goście złożą zamówienie bez niezręcznego pokazywania na talerz sąsiada i prób tłumaczenia, że chętnie zjedzą to samo. Z pewnością będą się też lepiej bawić, jeśli złożone zamówienie nie będzie dla nich zagadką aż do chwili podania posiłku. Jeśli w Twoim menu znalazło się miejsce dla przystawek i dań głównych, ale zabrakło go dla „appetizers” i „main courses”, najwyższy czas na kontakt z tłumaczem.
Przyjazne płatności
Dla gości restauracji konieczność uregulowania rachunku to zwykle najmniej przyjemna część wizyty. Warto więc zadbać o to, by przebiegła ona tak płynnie, jak to tylko możliwe i nie generowała jakichkolwiek wątpliwości oraz napięć.
Zagraniczni klienci mogli dotąd odczuwać dyskomfort, dokonując płatności kartą w restauracji. Gdy rachunek opiewał na kwotę wyrażoną w polskich złotych, nie mieli pewności, jaką kwotę w ich własnej walucie bank pobierze z konta.
Ten problem został już jednak rozwiązany. Z pomocą przychodzą płatnicze terminale dla restauracji obsługujące usługę dynamicznego przeliczania walut (DCC). W momencie dokonywania transakcji na terminalu płatniczym daje on zagranicznym klientom – posiadaczom kart Visa lub Mastercard – swobodę wyboru waluty płatności. Mogą przeprowadzić płatność kartą w obcej walucie albo w swojej własnej walucie (walucie karty), albo w walucie lokalnej (w tym wypadku – polskich złotych).
Już w chwili przetwarzania transakcji na terminalu płatniczym goście będą dokładnie wiedzieli, jaka jest łączna kwota zakupu w ich własnej walucie, ponieważ każdy rachunek pokazuje kwotę zakupu w polskich złotych, kurs wymiany oraz kwotę zakupu w walucie posiadacza karty. W tym wypadku tłumacz nie będzie potrzebny, bo liczby mówią same za siebie – ponadto dzięki płatności kartą w restauracji goście zyskają komfort i kolejny powód do tego, by dobrze mówić o Twoim lokalu.
Gra warta zachodu
Skuteczna reklama, obsługa znająca języki obce, menu w kilku wersjach językowych i w końcu przyjazne płatności bezgotówkowe kartą w restauracji – istnieje wiele sposobów dotarcia do zagranicznych klientów i zapewnienia im dobrych wspomnień z wizyty w lokalu gastronomicznym. Zadbanie o potrzeby gości z innych krajów to oczywiście dodatkowy wysiłek po stronie właściciela i obsługi. Jednak zwłaszcza w popularnych destynacjach turystycznych, ten trud powinien się szybko zwrócić.
Źródła:
- Turystyka w 2018 r., s. 20. Główny Urząd Statystyczny
- Turystyka w 2017 r., s. 20. Główny Urząd Statystyczny
- Turystyka w 2018 r., s. 120. Główny Urząd Statystyczny