Badanie metod płatności: Preferencje dotyczące parkowania
Parkingi i usługi parkingowe łatwo nam uznać za oczywistość. Szacuje się, że w całej Europie ta branża warta jest ponad 30.5 mld euro rocznie, zatrudnia ponad pół miliona osób i zapewnia około 41 mln miejsc parkingowych.
„Czynniki zewnętrzne – również COVID-19 – przyspieszyły zmiany, które od dawna były przedmiotem dyskusji ze względu na fakt, że zmienia się liczba osób korzystających z transportu i przybywa wolnych miejsc parkingowych” – uważa Patrick Doherty, dyrektor ds. rynków wschodzących.
„Wzrost liczby osób pracujących w domu, zmiany w przepisach promujące „bardziej ekologiczne sposoby przemieszczania się” takie jak wspólne użytkowanie samochodu lub jazdę na rowerze, a także car-sharing spowodowały falę zmian w strategiach płatności za parkowanie i zwrot w kierunku Smart Parking”.
Głównymi podmiotami oferującymi miejsca parkingowe, zarówno na ulicach, jak i poza nimi, są prawie zawsze władze lokalne. Do grupy największych dostawców usług parkingowych należą również szpitale, hotele, sklepy, dworce kolejowe, lotniska i prywatne firmy.
Prowadzone w całej Europie innowacyjne projekty, które mają na celu zmniejszenie korków i odblokowanie miast, zmieniają sposób, w jaki podróżujemy i parkujemy. Często oznacza to, że zarządzający nieruchomościami, na których znajdują się tradycyjne parkingi, muszą uwzględniać te zmiany i starać się do nich dostosować.
„Może to prowadzić do tego, że takie miejsca staną się obiektami wielorakiego użytkowania” – mówi Patrick.
„Mogą tam być centra rozrywki oferujące WIFI, jedzenie i napoje, siłownie i ogrody publiczne. Mogą zostać przekształcone w centra transportowe, które zapewniają przechowywanie rowerów, usługi ride-sharingu, ładowanie pojazdów elektrycznych, oraz, oczywiście, miejsce do parkowania samochodu w czasie pracy lub robienia zakupów”.
„To wszystko pokazuje pewien trend: ludzie funkcjonujący w post-pandemicznym świecie mają coraz większe wymagania od dostawców usług parkingowych”– dodaje Patrick.
Preferencje dotyczące płatności za parking
W ankiecie internetowej zapytaliśmy 1086 dorosłych Polaków w wieku od 16 do 60 lat o to, jak wolą płacić za parkowanie.
Ponad połowa tych, którzy wypełnili ankietę (53%) stwierdziła, że woli płacić w automacie (może to być np. parkometr na ulicy) lub przy szlabanie, niezależnie od tego, czy płaci kartą czy gotówką.
Tymczasem ponad jedna trzecia pytanych (35%) woli korzystać z urządzenia, którym można płacić mobilnie, np. smartfona lub smartwatcha. Aby zapłacić w ten sposób można użyć aplikacji, wysyłać SMS lub zadzwonić i zlecić płatność kartą.
Jeden na czterech (25%) naszych respondentów stwierdził, że w ogóle nie płaci za parkowanie. Nie badaliśmy, z czego to wynika, ale powodów może być kilka: niezdolność do prowadzenia pojazdu, zbyt młody wiek, a także zwolnienie z opłat ze względu na niepełnosprawność.
Gotówka czy karta
Spośród tych, którzy lubią płacić przy szlabanie lub w parkomacie, prawie trzy czwarte (71%) korzysta z karty, a nieco ponad dwie trzecie (67%) z gotówki. Oczywiście wielu używa obu metod płatności.
„W świecie, w którym wszystko zmierza ku cyfryzacji, popularność gotówki może wydawać się zaskoczeniem” – mówi Patrick.
„Jednak zdarza się, że w przypadku samoobsługowych automatów parkingowych i szlabanów łączność z sieciami komórkowymi – niezbędna, by bezpiecznie przesyłać cyfrowe dane o płatnościach – jest nadal niewystarczająca, co może być źródłem frustracji.
„Na obszarze zabudowanym problemy pojawiają się równie często jak na wsi, a ich powodem jest zasięg, który w miastach i miasteczkach jest nierównomierny. W rezultacie kierowcy mogą preferować gotówkę tylko dlatego, że w wielu miejscach właściciele parkingów nie mają wyboru: mogą oferować jedynie taki sposób płatności, gdyż tylko taki się sprawdza LUB gdyż tylko taki jest dostępny.
„To się zmieni, gdy rządy zainwestują w lokalną infrastrukturę transportową, a sama branża przewozowa przyczyni się do wdrożenia niezawodnej technologii, która umożliwi szybką i bezpieczną wymianę danych. W dzisiejszych czasach wszyscy tego oczekujemy”
– mówi Patrick.
Płatności za pomocą smartfona, smartwatcha lub innego urządzenia
Jeśli chodzi o płatność za parkowanie za pomocą smartfona, zdecydowanie najpowszechniejszą metodą jest korzystanie z aplikacji parkingowej, takiej jak APCOA, Skycash lub mobiParking. Prawie jedna piąta respondentów (19%) stwierdziła, że jest to jeden z preferowanych sposobów płatności.
13% ankietownych woli płacić za parkowanie za pomocą SMS-ów i jest to znacznie bardziej popularne niż telefonowanie w celu zapłacenia kartą (5%).
Nieco ponad jedna osoba na dziesięć (12%) woli korzystać z portfela cyfrowego, takiego jak Apple Pay lub Android Pay, podczas gdy dokładnie jedna osoba na dziesięć (10%) skanuje kod QR swoim telefonem, aby uruchomić aplikację płatniczą.
Parkingi pełnią niezwykle ważną fukncję społeczną, choć nie zawsze to dostrzegamy, a ponieważ ich sposób funkcjonowania stale dostosowuje się do zmieniających się potrzeb klientów, model biznesowy obsługi parkowania również wymaga zmian i udoskonaleń.
Elavon Europe jest liderem na tym wschodzącym rynku i może pomóc sprostać oczekiwaniom Twoich klientów teraz i w przyszłości. Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się, jak możemy pomóc Ci wyprzedzić konkurencję.LUB jak możemy pomóc Tobie stać się liderem w tej branży.
Badania były prowadzone na i:omnibus, internetowej platformie Omnibus Ipsos MORI.
- Wywiady internetowe zostały przeprowadzone w Polsce wśród osób dorosłych w wieku 16-60 lat.
- Nasza baza respondentów obejmuje w sumie 1086 osób dorosłych, które wypełniły ankietę w dniach 2-4 czerwca 2021 roku.
- Próbka jest reprezentatywna dla populacji z uwzględnieniem parytetów dotyczących: wieku, płci, regionu i statusu zawodowego.
- Zastosowano ważenie danych w odniesieniu do znanego profilu populacji w poszczególny przedziałach wiekowych zależnie od płci, regionu, wykształcenia, statusu zawodowego i klasy społecznej, aby były reprezentatywne dla całego kraju i odzwierciedlały dorosłą populację Polski.