Przyzwyczailiśmy się do płatności bezgotówkowych. Często reagujemy zdziwieniem, gdy w sklepie nie możemy zapłacić kartą. To sytuacja coraz rzadsza, bo liczba terminali płatniczych stale i systematycznie rośnie. Dlaczego warto wyposażyć sklep w takie rozwiązanie?
Całkiem niedawno polski rząd prowadził prace nad regulacjami, w myśl których posiadanie terminala płatniczego byłoby obowiązkowe. W pierwszej kolejności nowe prawo miało dotyczyć administracji publicznej oraz branż takich jak hotelarstwo i gastronomia. Prace nad tymi przepisami zostały na razie zawieszone, ale terminali do transakcji bezgotówkowych i tak szybko w Polsce przybywa.
Jak wynika z danych NBP, na koniec marca 2019 r. było ich 822 tysiące(1), czyli o ponad 35 tysięcy więcej niż na zakończenie 2018 roku. O dynamice zmian świadczy także to, że jeszcze na koniec 2017 roku mieliśmy w naszym kraju tylko 624 tysiące terminali. Co przesądza o ich sukcesie? Czy obowiązkowy terminal płatniczy to przejściowa moda czy wyjście naprzeciw preferencjom polskich klientów?
Gotówka w odwrocie
Większość transakcji dokonywanych przez Polaków ma nadal charakter gotówkowy. Okazuje się, że banknotami i monetami płacimy w 57% przypadków(2) - pokazują dane z badania zrealizowanego na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Z drugiej jednak strony rośnie liczba osób, które nie korzystają z gotówki. Już prawie co czwarty Polak (24%) deklaruje, że w ogóle nie nosi jej przy sobie, a tylko co piąty przyznaje, że zazwyczaj ma w portfelu co najmniej 100 zł(3).
W skrajnych przypadkach brak innej formy płatności bezgotówkowych może oznaczać, że co piąty klient (w tym co trzeci z grupy najmłodszej) wyjdzie ze sklepu z pustymi rękami.
Popularna transakcja kartą
Podczas gdy z naszych portfeli powoli znika gotówka, jest w nich coraz więcej kart płatniczych. Już od jakiegoś czasu na statystycznego Polaka przypada więcej niż jedna karta tego typu. Z końcem I kwartału br. mieliśmy w sumie 41,3 mln kart. Z biegiem czasu ich liczba nieustannie wzrasta(4).
Wspomniane trendy w bezgotówkowych formach płatności stają się coraz bardziej zauważalne dla samych przedsiębiorców. Prawie połowa z nich (49%) stwierdza, że liczba transakcji dokonywanych kartami przez ich klientów wzrosła w ciągu ostatniego roku(5).
Płatności mobilne na fali
Polacy nadal chętnie kupują w sklepach stacjonarnych, ale za zakupy płacą już nie tylko gotówką i kartą. Do naszych sklepów coraz śmielej wkraczają także inne, nowoczesne formy transakcji bezgotówkowych. Na popularności zyskują np. płatność zbliżeniowa smartfonem (13%) i kodem BLIK (9%). Klienci wybierają też m.in. smartwatch (8%), Google Pay (7%) i Apple Pay (5%)(6). Coraz większa liczba nowych form płatności bezgotówkowej to kolejny argumenty przemawiający za obowiązkową instalacją terminala płatniczego.
Terminal płatniczy dla MŚP
Mali i średni przedsiębiorcy mogą na bieżąco obserwować zmieniające się preferencje klientów
w zakresie bezgotówkowej formy płatności. Nie są one także tajemnicą dla osób, które dopiero otwierają swój biznes. Dlatego prawie co trzeci (31%) przedsiębiorca ankietowany przez Mastercard zainstalował terminal od samego początku działalności.
Zalety terminala łatwo zaobserwować na co dzień. Blisko połowa (49%) respondentów zadeklarowała, że posiadanie terminala wpłynęło na rozwój firmy, a prawie co trzeci (29%) uczestnik badania wskazał, że obrót bezgotówkowy oznacza dla niego oszczędności. Najwięcej – niemal 2/3 ankietowanych (65%) – zwróciło z kolei uwagę, że ułatwia on codzienne czynności operacyjne w biznesie(7).
Klient nasz Pan
Jak pokazują badania, polscy konsumenci są bardzo otwarci na nowe formy płatności bezgotówkowych. Karty i smartfony oznaczają wygodę, której zwykle nie zapewnia gotówka i dlatego nowe formy płatności bezgotówkowej notują w Polsce systematyczne wzrosty.
Nie uchodzi to uwadze przedsiębiorców, którzy budują swoją przewagę konkurencyjną, dostosowując swoją ofertę do aktualnych preferencji klientów. Stąd można przypuszczać, że obowiązkowa liczba terminali płatniczych będzie jeszcze długo rosła.
Źródła:
- Informacja o kartach płatniczych. I kwartał 2019. Narodowy Bank Polski
- Panel konsumencki zrealizowany na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa
- Portfel Polaka. Izba Gospodarki Elektronicznej, lipiec 2017
- Informacja o kartach płatniczych. I kwartał 2019. Narodowy Bank Polski
- Przedsiębiorca w bezgotówkowym świecie, Mastercard, listopad 2018
- Płatności Cyfrowe 2018. Izba Gospodarki Elektronicznej
- Przedsiębiorca w bezgotówkowym świecie, Mastercard, listopad 2018