Żona czeka przy restauracyjnym stoliku, a mąż szuka najbliższego bankomatu? To nie brzmi jak szczęśliwe zakończenie romantycznej kolacji. Jeśli Twoi klienci też słyszą, że płacić można tylko gotówką, ich wieczór może skończyć się podobnie. A wystarczy terminal, żeby ta historia miała zgoła inny przebieg.
Na forach internetowych często pada pytanie, czy terminale płatnicze są obowiązkowe i czy lokal gastronomiczny może zastrzec, że przyjmie płatność wyłącznie w gotówce. Klientom trudno zrozumieć, że w czasach, gdy statystyczny Polak posiada więcej niż jedną kartę płatniczą(1), gotówka może być konieczna do zapłacenia za kolację albo kawę i ciastko.
Mimo że budzi to czasem zdziwienie, lokal nie musi posiadać terminalu.
Terminal POS – dla kart i smartfonów
Choć terminale nie są obowiązkowe, to jednak płatność kartą w restauracji cieszy się w dużym powodzeniem. Dlaczego? Nie tylko Twój dzisiejszy klient powoli rezygnuje z banknotów i monet. Już co czwarty Polak przyznaje, że nie nosi przy sobie gotówki, a tylko co piąty (24%) ma w portfelu co najmniej 100 zł(2). Mimo że nadal gotówką płacimy częściej, to jednak łączna wartość transakcji bezgotówkowych jest większa. A to pokazuje, że po gotówkę sięgamy głównie w przypadku drobnych należności(3).
Warto przy tej okazji pamiętać, że terminal w restauracji pozwala na akceptację płatności nie tylko z wykorzystaniem fizycznych kart, ale także tych mobilnych, do których Twojemu klientowi wystarczy smartfon. Przykładem może być BLIK pozwalający na finalizację transakcji z wykorzystaniem kodu przesyłanego na telefon. W I kwartale br. Polacy zapłacili w ten sposób prawie 3 mln razy(4). Niewiele mniej popularne są inne płatności smartfonem, m.in. Google Pay i Apple Pay. Z obu rozwiązań skorzystało odpowiednio 7% i 5% Polaków(5).
Terminal, który przelicza waluty
W nowoczesnych terminalach możesz także aktywować funkcje, które będą szczególnie przydatne w restauracjach. Płatność kartą w obcej walucie umożliwia DCC, czyli Dynamiczne Przeliczanie Walut. W momencie dokonywania transakcji pozwala ona zagranicznym klientom – posiadaczom kart Visa lub Mastercard – na wybór swojej waluty. Mogą zapłacić albo w swojej własnej walucie karty, albo w polskich złotych. Przykładowo, terminale dla restauracji oferowane przez Elavon potrafią przeliczać kwot transakcji w ponad 60 lokalnych walutach!
Już w chwili przetwarzania transakcji kartą na terminalu w obcej walucie goście Twojej restauracji będą dokładnie wiedzieli, jaka jest łączna kwota zakupu w ich własnej walucie, ponieważ na każdym rachunku zobaczą kwotę zakupu w polskich złotych, kurs wymiany oraz właśnie kwotę zakupu w walucie posiadacza karty. To rozwiązanie komfortowe dla klientów restauracji czy kawiarni, którzy dotąd nie mogli być pewni, po jakim kursie ich bank przeliczy koszt transakcji.
Rozmieni mi Pan?
Wspomniane już banknoty o dużych nominałach wzbudzają skrajne emocje. Mogą powodować dyskomfort, gdy powodują opisane już wcześniej problemy z finalizacją zakupów.
Dlatego posiadacze dużych nominałów, którzy preferują banknoty o mniejszej wartości, często próbują rozmienić pieniądze w sklepie. Nierzadko spotykają się z odmową, bo sprzedawca woli uniknąć kłopotów, które czekają go, gdy tylko w kasie zabraknie bilonu lub banknotów o niższych nominałach. Wytrwalsi próbują jeszcze kupić najtańszą rzecz w sklepie, płacąc za nią banknotem o nominale 100 lub 200 złotych, ale dokończenie transakcji w takiej sytuacji zależy tylko od dobrej woli kasjera. Jak widać płatność bezgotówkowa ma duże zalety.
Boom na terminale dla restauracji
Polscy przedsiębiorcy już reagują na opisywane tendencje w płatnościach. Mimo braku ustawowego obowiązku, coraz szybciej rośnie liczba miejsc, w których akceptowana jest płatność kartą, w tym także w obcej walucie. Na koniec I kwartału br. punktów handlowo-usługowych wyposażonych w urządzenia POS było ponad 640 tysięcy, a samych urządzeń – ponad 820 tysięcy. W obu przypadkach oznacza to wzrost o ok. 25% w ciągu jednego roku(6)!
Jeśli nie posiadasz jeszcze terminala w swojej restauracji, rozważ jego instalację – Twoi goście na pewno docenią to, że będą mogli samodzielnie wybrać formę płatności. Brak wyboru raczej nie spotka się z ich aprobatą – bo czy będą chcieli szukać w okolicy bankomatu, gdy wokół znajdą mnóstwo kawiarń i restauracji, w których mogą zapłacić bezgotówkowo?
Źródła:
- Informacja o kartach płatniczych. I kwartał 2019, Narodowy Bank Polski
- Portfel Polaka, Izba Gospodarki Elektronicznej, lipiec 2017
- Raport o obrocie gotówkowym w Polsce w 2017 r., Narodowy Bank Polski, grudzień 2018
- https://www.cashless.pl/5815-blik-statystyki-1-kw-2019
- Płatności Cyfrowe 2018. Izba Gospodarki Elektronicznej
- Informacja o kartach płatniczych. I kwartał 2019, Narodowy Bank Polski