Epidemia COVID-19 i wprowadzona z tego powodu izolacja społeczna sprawiła, że dla wielu firm, Internet stał się głównym kanałem sprzedaży. Sytuacja znacząco wpłynęła również na preferencje zakupowe konsumentów. W wyniku zamknięcia stacjonarnych sklepów i punktów handlowych, klienci nie tylko więcej zakupów zaczęli robić przez Internet, ale również ze względów bezpieczeństwa, częściej dokonywali płatności bez korzystania z gotówki. Okazało się, że tego typu płatności są nie tylko wygodne i szybkie, ale pozwalają zachować dystans i higienę. Część przedsiębiorców dostrzegła, że wprowadzenie płatności elektronicznych staje się koniecznością. Choć wiele firm zdążyło już zainstalować terminal płatniczy oraz przenieść działalność do Internetu, duży odsetek przedsiębiorców dopiero rozważa wdrożenie tego typu rozwiązań lub zastanawia się nad rozwijaniem nowych metod transakcji. Z myślą o tych osobach przygotowaliśmy krótki miniporadnik, w którym przedstawiamy 6 elektronicznych sposobów płacenia, wykorzystywanych przez klientów na całym świecie.
1. Płać online
W związku z epidemią koronawirusa, obecnie wiele firm prowadzi biznes zdalnie, a swoją sprzedaż opiera na kanałach internetowych. Przejście na e-commerce może przynieść wiele korzyści. Z badania Elavon, przeprowadzonego w lipcu 2019 r. wynika, że niemal co trzecie polskie MŚP (32%), które wprowadziło rozwiązania e-commerce, więcej niż połowę swojego przychodu generuje online, a w blisko w co piątej mikrofirmie (17 proc.) przez Internet sprzedaje się 91-100% produktów i usług. Aby uruchomić elektroniczne kanały sprzedaży, niezbędne jest posiadanie strony internetowej. Zgodnie z wynikami badania Elavon, może pochwalić się nią 73% polskich firm z sektora MŚP. Ci, którzy mają już stronę internetową, ale nie prowadzą jeszcze sprzedaży online, mogą skorzystać z pomocy dostawców elektronicznych usług płatniczych, którzy uruchomią takie rozwiązanie w ciągu kilku godzin. Z badania Elavon wynika, że wśród przedsiębiorców, którzy wprowadzili rozwiązania e-commerce w swoim punkcie, ponad połowa (53%) skorzystała w tym celu ze wsparcia technicznego i rozwojowego, 25% zleciło to zadanie agencji zewnętrznej, a 19% kupiło gotowe rozwiązania (np. Shopify).
2. Płać przez e-mail
Szybkie i proste płatności elektroniczne mogą być realizowane również poprzez e-maile. Wielu agentów rozliczeniowych posiada produkty, pozwalające na osadzenie linku do płatności w wiadomości e-mail, która wysyłana jest do klienta po dokonaniu zakupów na stronie internetowej. E-mail powinien zawierać szczegóły dotyczące zamówienia oraz sklepu, aby rozwiać wszelkie potencjalne obawy związane z oszustwami związanymi z wyłudzaniem pieniędzy za pomocą poczty elektronicznej.
3. Płać przez telefon
Jeśli posiadasz już terminal płatniczy, jednym z szybkich i łatwych rozwiązań jest przyjmowanie zamówień i płatności przez telefon. Taki sposób transakcji może sprawdzić się w przypadku firm, których klienci niechętnie podchodzą do zakupów i płatności online. Większość urządzeń płatniczych umożliwia bezpośrednie wprowadzanie danych na temat zamówienia i karty. To oznacza, że realizacja płatności może odbyć się nawet podczas rozmowy telefonicznej. Przyjmowanie zamówień przez telefon może być jednak czasochłonne oraz obarczone ryzykiem błędu.
4. Korzystaj z Social Commerce
Firmy, które posiadają swoje strony na portalach społecznościowych, takich jak np. Facebook, Instagram, czy Twitter, powinny rozważyć również możliwość udostępnienia swoim klientom zakupów za pośrednictwem tych kanałów. Na rynku dostępne są aplikacje, które umożliwiają małym firmom dokonywanie płatności online za pośrednictwem ich własnych sieci społecznościowych, bez konieczności tworzenia osobnej strony internetowej.
5. Płać bezdotykowo
Firmy i sklepy, które nadal mają bezpośredni kontakt z klientami, powinny skorzystać z urządzeń przyjmujących płatności bezdotykowe, co pomoże zachować dystans społeczny i lepiej ochronić pracowników, jak i konsumentów. Warto również zachęcać klientów do korzystania z płatności za pomocą Google Pay lub Apple Pay. Rozwiązania te pozwalają na dokonywanie bezdotykowych zakupów o dowolnej wartości bez konieczności wpisywania numeru PIN. Z raportu „MŚP Indeks 2019” wynika, że 45 proc. małych i średnich przedsiębiorstw umożliwia swoim klientom rozliczenie się za pośrednictwem telefonu i aplikacji mobilnych jak np. Blik, Apple Pay, czy Google Pay.
6. Płać przy dostawie
Dostarczając zakupy klientom do domów, również możesz wybrać bezgotówkowe sposoby płatności. Dostępny w ofercie Elavon mobilny terminal MobileMerchant zapewnia pełne bezpieczeństwo i obsługuje karty chipowe oraz karty na PIN, karty z paskiem magnetycznym, a także transakcje zbliżeniowe i transakcje wykonywane bez fizycznej obecności karty płatniczej. Dane posiadacza karty są wprowadzane i szyfrowane za pomocą PIN pada łączącego się ze smartfonem lub tabletem przez Bluetooth. Dzięki temu żadne informacje nie są wprowadzane i przechowywane na urządzeniu, a przedsiębiorcy zyskują mobilny terminal płatniczy.
– Nasze badanie „MŚP Indeks 2019” pokazuje, że większość przedsiębiorców w Polsce wie, że transakcje bezgotówkowe mogą przynieść realne korzyści dla ich firm i znacząco ułatwić pobieranie płatności. W lipcu 2019 r. połowa małych i średnich przedsiębiorstw, a także ponad 40 proc. mikroprzedsiębiorstw deklarowało, że planuje wdrożyć dodatkowe rozwiązania płatnicze w swoich punktach. Zalety takich transakcji dostrzegają nie tylko właściciele, ale również klienci, którzy doceniają szybkość i wygodę zakupów elektronicznych. Obecna sytuacja jest dodatkowym czynnikiem przemawiającym za wprowadzeniem takich rozwiązań – podsumowuje Rafał Gołębiewski, Dyrektor Zarządzający Elavon Polska.