13 października 2020 – Badanie przeprowadzone dla Elavon, globalnego lidera w obszarze płatności, wskazuje na rosnące zainteresowanie transakcjami internetowymi wśród osób w wieku 55-60 lat oraz wzrost wykorzystania elektronicznych form płatności, w tym kart płatniczych i metod zbliżeniowych, we wszystkich badanych grupach.
W badaniu przeprowadzonym dla Elavon przez Ipsos Mori na temat handlu elektronicznego i zwyczajów płatniczych wzięło udział 1093 respondentów z Polski. 32% badanych w wieku 55-60 lat przyznało, że w czasie izolacji społecznej zwiększyli swoje wydatki w Internecie w porównaniu do okresu sprzed wprowadzenia „lockdown”. Dane pokazują również, że wydatki w sieci wzrosły we wszystkich grupach wiekowych, na co zasadniczy wpływ miała wzmożona aktywność internautów korzystających z e-sklepów ze swoich domów.
Badanie Elavon wskazuje, że aż 60% ankietowanych Polaków będzie chętniej wybierać płatności bezdotykowe oraz kartą jako preferowane metody dokonywania transakcji podczas tradycyjnych zakupów w sklepie. Z kolei dane Narodowego Banku Polskiego z marca br. pokazały, że w tym roku wykorzystanie płatności zbliżeniowych osiągnęło rekordowy poziom – stanowiły one 91% wszystkich transakcji bezgotówkowych.
Jak wynika z tegorocznego badania Elavon i Ipsos Mori, w Polsce najmniej skłonne do korzystania z gotówki są osoby w wieku 45-54 lat. Zaledwie 7% z nich przyznaje, że chce płacić fizycznymi pieniędzmi. Najbardziej skłonni do płatności gotówkowych są z kolei 25-34-latkowie. 13% badanych z tej grupy wiekowej deklaruje, że płaci gotówką. Mimo to, są oni niemal trzykrotnie bardziej chętnie nastawieni na korzystanie z kart płatniczych i zbliżeniowych form płatności.
W całej Polsce preferencje dotyczące transakcji zbliżeniowych lub kartami różnią się w zależności od regionu. Najchętniej z tej metody korzystają mieszkańcy woj. lubuskiego, gdzie 76% badanych preferuje płatności bezgotówkowe. Z kolei najmniejszą popularnością cieszą się one w woj. podlaskim (41%).
Podobna tendencja wzrostowa w zakresie popularności e-handlu i transakcji bezgotówkowych dostrzegana jest także w innych częściach Europy. Blisko połowa respondentów (52%) w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii (49%) zwiększyła swoje wydatki online od początku pandemii. W Niemczech jest to jedna trzecia społeczeństwa (32%). Respondenci we wszystkich grupach wiekowych przyznają, że są skłonni do aktywniejszego korzystania z transakcji bezgotówkowych. Deklaruje tak 68% badanych w Wielkiej Brytanii, 60% w Irlandii i 34% w Niemczech.
Rafał Gołębiewski, Head of SME & Bank Aliance Europe komentuje wyniki badań – W Polsce, podobnie jak w innych krajach Europy, pandemia COVID-19 przyspieszyła cyfrową transformację płatności i znacząco zwiększyła wydatki konsumenckie w Internecie wśród niemal wszystkich regionów i grup wiekowych – w tym również wśród osób starszych. Zakupy online były bezpieczną i wygodną alternatywą dla stacjonarnych sklepów podczas wprowadzenia izolacji. Wyniki badań wskazują, że e-handel zjednał sobie wielu zwolenników, którzy nawet po zniesieniu ograniczeń chętnie będą korzystać z tej formy zakupów.
To dobra okazja dla firm, aby wzmocnić swoją pozycję oraz wprowadzić udogodnienia, które przyciągną też nowych kupujących, w różnym wieku. Przedsiębiorstwa, które ułatwią konsumentom zakupy i dokonywanie płatności, będą w stanie zmaksymalizować potencjał przychodów i zwiększyć lojalność obecnych i przyszłych klientów.
Kontakt dla mediów:
Elavon -
O Elavon
O firmie Elavon:
Elavon jest wiodącą globalną firmą płatniczą zatrudniającą ponad 4 300 pracowników i prowadzącą działalność w 10 krajach. Spółka, należąca do banku U.S. Bancorp (NYSE:USB), dostarcza przedsiębiorstwom technologie niezbędne do przyjmowania płatności od klientów, niezależnie od tego, czy robią zakupy w sklepach, w domu czy w podróży. Platforma Elavon jest powszechnie znana w różnych krajach, co ułatwia przedsiębiorstwom szybkie i bezpieczne uruchomienie systemu płatniczego.
Elavon Financial Services DAC, działający jako Elavon Merchant Services jest autoryzowany przez Central Bank of Ireland oraz Prudential Regulation Authority i podlega ograniczonym regulacjom przez Financial Conduct Authority oraz Prudential Regulation Authority. Szczegóły dotyczące zakresu uprawnień i regulacji przez Prudential Regulation Authority oraz Financial Conduct Authority są dostępne na życzenie.