Jeśli w początkach istnienia restauracje fast food były definiowane przez szybkość i wygodę lokali typu „drive- though”, to w XXI wieku największy wpływ na to zjawisko ma korzystanie przez klientów z zautomatyzowanych systemów.
Nie jest to zaskakująca informacja. Jeżeli klienci mogą zamówić jedzenie przez Internet i otrzymać je z dostawą do domu w ciągu 20 minut, bary szybkiej obsługi muszą być w stanie konkurować pod względem szybkości. Logiczną odpowiedzią są zautomatyzowane systemy zamawiania i płatności, oferujące krótsze kolejki i szybszą obsługę, obecnie stanowiące standard w barach szybkiej obsługi w całej Polsce.
Nie oznacza to jednak, że pracownicy zajmujący się kontaktami z klientami są już zbędni. Aby dowiedzieć się, jaka część populacji nadal woli zamawiać i płacić u pracownika, w dniach 11–12 listopada 2021 r. w badaniu internetowym przeprowadzonym wspólnie zfirmą Ipsos zapytaliśmy o to 1098 dorosłych osób w wieku 16–60 lat w Polsce, a ich odpowiedzi są jednoznaczne.
Czy życzysz sobie frytki z aplikacją?
O ile niemal połowa (49%) respondentów nadal chce zamawiać jedzenie i płacić za nie u pracownika, to ponad jedna trzecia (37%) woli korzystać z aplikacji lub zautomatyzowanego systemu.
„Nie jest to zaskakujące” — mówi David Wheatcroft, dyrektor działu European Hospitality.
„Sektor fast foodów wcześnie wprowadził zautomatyzowane systemy zamówień, płatności oraz aplikacje. Wielu klientów jest obecnie przyzwyczajonych do składania i personalizacji zamówienia na ekranie, zamiast dyktowania go pracownikowi”.
„W sytuacji, gdy użycie gotówki również zanika, korzystanie z płatności cyfrowych w przypadku niektórych osób całkowicie wyeliminowało potrzebę interakcji z personelem”.
Przepaść cyfrowa
Jeżeli przeanalizujemy preferencje różnych grup wiekowych, okaże się, że młodsi respondenci w celu złożenia zamówienia i zapłacenia za nie chętniej korzystają z technologii niż robią to przy kasie. Ponad połowa (54%) osób w wieku 16–24 lat woli takie rozwiązanie, podobnie jak 37% osób w przedziale wiekowym 25–34 lata. Preferencje te maleją wraz z rosnącym wiekiem w badanych grupach — płacić i zamawiać za pomocą aplikacji lub zautomatyzowanego systemu woli nieco ponad jedna czwarta (26%) osób w wieku 55–60 lat.
Wśród osób w wieku 55–60 lat 48% woli zamawiać i płacić w barze szybkiej obsługi za pośrednictwem pracownika, natomiast ponad połowa (51%) respondentów w wieku 45–54 lat preferuje transakcję twarzą w twarz.
„Rosnąca popularność aplikacji oraz zautomatyzowanych systemów zamówień i płatności w sklepach zmienia reguły gry. W ten sposób „bar szybkiej obsługi” faktycznie staje się szybki” — mówi David.
„Podobnie jak w przypadku restauracji, ważne jednak jest znalezienie równowagi między spełnianiem potrzeb klientów korzystających z nowoczesnych technologii, a kontynuowaniem tradycyjnej, bezpośredniej obsługi, której nadal oczekuje wielu klientów”.
„W obu przypadkach ważne jest, aby proces zamawiania był szybki i bezproblemowy, a systemy płatności musiały się dostosować do tego wymogu”.
„Elavon dostarcza rozwiązania, które rozwiązują dokładnie ten problem — w pełni zintegrowane systemy płatności, które uzupełniają proces zamawiania, co przyspiesza proces składania zamówienia, wysyłania go do kuchni i odbierania potraw w możliwie najkrótszym czasie”.
Jeśli chcesz porozmawiać z nami o tym, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie nowoczesny system płatniczy, skontaktuj się z naszym zespołem.
Być może zainteresuje Cie, to samo badanie, przeprowadzone również w innych krajach:
Te same pytania zadaliśmy 1108 osobom dorosłym w Wielkiej Brytanii i 1000 osób dorosłych w Irlandii.
- Badanie zostało przeprowadzone na i:omnibus, internetowej platformie badań omnibusowych firmy Ipsos.
- Wywiady internetowe przeprowadzono wśród dorosłych mieszkańców Polski w wieku 16–60 lat.
- Łącznie baza respondentów liczy sobie 1098 osób dorosłych, które wypełniły ankietę w dniach 11–12 listopada 2021 r.
- Uzyskana próba jest reprezentatywna dla tej populacji, ponieważ spełnione zostały kryteria dotyczące wieku, płci, regionu i statusu zawodowego.
- Próba badawcza została ustalona w taki sposób, aby odzwierciedlać profil populacji według wieku, płci, regionu, wykształcenia, statusu zawodowego i klasy społecznej, aby były reprezentatywne dla całego kraju i odzwierciedlały dorosłą populację Polski.