Smartfony służą dziś nie tylko do kontaktu. Z powodzeniem zastępują komputery, umożliwiając chociażby surfowanie po internecie, przeglądanie mediów społecznościowych, oglądanie wydarzeń sportowych i seriali. Pozwalają wygodnie dokonać zakupu w sklepach internetowych. Coraz częściej zamiast po gotówkę czy kartę sięgamy właśnie po telefon, żeby dokonać płatności.
Cyfryzacja – coraz większy komfort klienta
Przedsiębiorcy obserwują rynek i dostosowują poszczególne obszary działalności swojej organizacji do panujących trendów. Ostatnie miesiące były pewnym sprawdzianem elastyczności zarówno właścicieli biznesów, jak i ich pracowników. Chodzi tu nie tylko o organizację pracy, lecz także zapewnienie bezpieczeństwa sanitarnego. Chęć przerwania transmisji koronawirusa skłoniła wielu przedsiębiorców do tego, by udostępnić klientom możliwość płatności bezgotówkowych.
Nie jest to nowy trend. Wielu analityków zwraca uwagę, że coraz częściej i chętniej sięgamy po nowoczesne formy płatności, rezygnując z gotówki. Przykładem może być tutaj BLIK, system płatności mobilnych uruchomiony w 2015 roku. W 2020 roku przy jego pomocy wykonano 424 miliony transakcji o wartości 57 miliardów złotych[1]! Tylko w pierwszym kwartale tego roku wykonano już 153 miliony operacji[2] BLIK, więc zeszłoroczny rekord może zostać pobity. To nie jedyny sposób realizowania płatności za pomocą telefonu, a do tego dochodzą jeszcze transakcje dokonywane z użyciem kart czy smartwatchy Nie dziwi więc, że coraz więcej przedsiębiorców stara się zapewnić klientom urozmaicone formy rozliczeń, decydując się na terminale płatnicze. W ten sposób nie tylko zwiększają oni wygodę zakupów, ale budują też pozytywny wizerunek marki jako nowoczesnej i przyjaznej konsumentom.
Płatność telefonem – zalety dla klienta
Dzisiejsze smartfony to urządzenia multifunkcyjne. Producenci i twórcy aplikacji mobilnych wciąż opracowują systemy, które pozwalają wykorzystywać telefony do realizowania kolejnych zadań. Płatność smartfonem to szereg zalet dla klienta – nic dziwnego, że zyskuje coraz więcej zwolenników. Po pierwsze to rozwiązanie bardzo wygodne. Telefon nosisz przy sobie niemal w każdej sytuacji. Szacuje się, że z naszych smartfonów korzystamy niemal 4 godziny dziennie[1]. Dokonując płatności z jego pomocą, nie musimy pamiętać o portfelu. Trzeba tylko wiedzieć, jak płacić telefonem. Projektanci starają się jednak o to, by płatność można było zrealizować w sposób intuicyjny. Zaletą jest też to, że smartfon pozwala na stałe monitorowanie wydatków i transakcji z dowolnego miejsca. To duże ułatwienie dla osób dokonujących zakupów on-line czy w aplikacjach mobilnych. Wielu konsumentów doceni również fakt, że przy pomocy telefonu można dokonać wypłaty środków z bankomatu.
Bezpieczeństwo
Jednym z zarzutów podnoszonych przeciwko płatnościom telefonem jest kwestia bezpieczeństwa. Niektórzy mają obawy, że kradzież urządzenia pozwoli złodziejowi „wyczyścić” nasze konto. Trzeba jednak pamiętać, że banki ciągle opracowują nowe technologie zabezpieczające i stosują dodatkowe procedury weryfikacyjne. Jeśli złodziej nie będzie znał kodów dostępu, nie będzie mógł wykorzystać telefonu do zrealizowania jakiejkolwiek płatności. Nie oznacza to oczywiście, że właściciel smartfona zwolniony jest z odpowiedzialności za to, komu udostępnia kody PIN i pozwala na korzystanie z własnego telefonu. Trzeba też o tym pamiętać, dokonując płatności w sieci.
Jak płacić telefonem?
Dziś telefon pozwala na realizowanie płatności przynajmniej na kilka sposobów:
- BLIK – system pozwala dokonywać płatności w sklepach internetowych i stacjonarnych. Żeby zrealizować transakcję musimy wygenerować 6-cyfrowy kod, który następnie wpisujemy na terminalu płatniczym, w okienku płatności internetowej czy przy bankomacie.
- płatności zbliżeniowe – technologia NFC lub nowsza HCE pozwalają na „zakodowanie” w telefonie wirtualnej karty płatniczej. Dzięki temu można realizować płatność zbliżeniową tak jak przy użyciu karty.
- Google Pay – usługa działa w oparciu o wspomnianą technologię HCE. Po odpowiedniej konfiguracji konta pozwala dokonywać płatności zbliżeniowe. Na podobnej zasadzie działa też aplikacja Apple Pay, z której mogą korzystać posiadacze iPhone’ów i Apple Watchy
- aplikacje bankowe – posiadacze kont w wybranych bankach mogą korzystać z systemów płatności opracowanych dla danego podmiotu. Opierają się one o technologię HCE.
Płatność telefonem jest bez wątpienia niezwykle wygodnym rozwiązaniem. Nawet jeśli nie chcesz zrezygnować z gotówki, warto nauczyć się, jak płacić telefonem. Dzięki temu nie musisz zrezygnować z zakupów, kiedy zapomnisz portfela. Wystarczy Ci smartfon.
[1] https://www.telepolis.pl/fintech/prawo-finanse-statystyki/blik-2020-424-mln-transakcji-57-mld-zl
[2] https://www.cashless.pl/9914-Blik-wyniki-transakcyjne-I-kw-2021
[3] https://www.vida.pl/ile-czasu-spedzasz-przed-ekranem-smartfona/