"Wiele tracisz, jeśli Twoja firma nie prowadzi sprzedaży przez media społecznościowe. Taką presję odczuwa wielu właścicieli firm, ale czy jest to sprawiedliwe lub trafne spostrzeżenie?" - pyta James King, szef działu Ecommerce Consultancy w Elavon Europe.
Aby pomóc odpowiedzieć na to pytanie, w badaniu online przeprowadzonym we współpracy z Ipsos, zapytaliśmy 1098 osób w wieku od 16 do 60 lat z całej Polski o to, ile wydali na ostatni zakup, którego dokonali pod wpływem impulsu za pośrednictwem mediów społecznościowych.“
Kto nie robi spontanicznych zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych?
Zanim zajmiemy się szczegółami dotyczącymi tego, kto wydaje pieniądze w sieci, warto określić, kto tego nie robi.
Prawie jedna trzecia (31%) dorosłych w Polsce twierdzi, że osobiście nie dokonała zakupu pod wpływem impulsu wywołanego przez media społecznościowe, a największy odsetek tych osób - ponad jedna czwarta (28%) - jest w wieku od 45 do 54 lat.
"Nie ma w tym nic dziwnego" - mówi James. "Wciąż istnieje wiele podejrzeń dotyczących kupowania i sprzedawania za pośrednictwem mediów społecznościowych, niezależnie od tego, czy jesteś konsumentem, czy właścicielem firmy”.
„Biorąc pod uwagę fakt, że handel detaliczny w social mediach jest stosunkowo nowy, istnieją pokolenia, dla których jest on obecny przez ich całe lub prawie całe życie, w porównaniu z tymi, którzy do tej pory żyli szczęśliwie bez niego – i być może nadal tak będzie”.
"Należy jednak pamiętać, że choć obecnie grupa docelowa może zawierać znaczny odsetek osób niechętnych do kupowania za pośrednictwem mediów społecznościowych, z czasem ci, którzy czują się komfortowo, kupując w ten sposób, będą stanowić cały rynek".
Jaką kwotę ludzie wydają na zakupy pod wpływem impulsu za pośrednictwem mediów społecznościowych?
Spośród osób, które osobiście dokonały spontanicznego zakupu za pośrednictwem mediów społecznościowych, ponad jedna czwarta (26%) wydała do 49 zł, jednak największa część – ponad połowa (55%) – wydała na ten cel od 50 zł do 499 zł.
Choć większe kwoty były niższe, to jednak wyraźnie widać, że są tacy (1%), którzy wydali 2000 zł lub więcej.
"W skrócie, mówi to nam, że zakupy spontaniczne za pośrednictwem tych platform nie ograniczają się do najtańszych produktów" - mówi James. "Jeśli więc ten poziom wydatków obejmuje artykuły, które nie należą do najpotrzebniejszych, wyobraź sobie, że Twoja firma sprzedaje artykuły pierwszej potrzeby... To może być bardzo dobry wskaźnik potencjału".
Które pokolenia wydają pieniądze za pośrednictwem mediów społecznościowych?
Wydaje się, że jedynie tak zwane pokolenie "Baby Boomer", do którego należą osoby urodzone w latach 1946-1964, najbardziej odstaje w przedziale wydatków impulsywnych (50 zł – 499 zł), będąc na poziomie 2%.
Przedstawiciele pokolenia Y, urodzeni w latach 1981–1996, stanowią największy odsetek (44%), a ponad jedną trzecią (35%) tego przedziału stanowią przedstawiciele pokolenia X, urodzeni w latach 1965–1980.
Co to oznacza dla Twojej firmy i sprzedaży za pośrednictwem social mediów?
"Czy przekazujesz właściwą wiadomość... właściwym osobom... we właściwym miejscu dla Twojej firmy?" - pyta James. "Jeśli Twój rynek docelowy opiera się w dużej mierze na zakupach pod wpływem impulsu, znajomość klientów i ich pułapu cenowego są kluczowe przy podejmowaniu decyzji o tym, w jakim stopniu media społecznościowe są dla Ciebie odpowiednim kanałem sprzedaży”.
"Jako sprzedawca detaliczny możesz czuć, że jest to przytłaczające, skomplikowane i ryzykowne, zastanawiasz się, czy ma to w ogóle sens z punktu widzenia biznesu. Ale – jeśli znasz swoich odbiorców - my znamy branżę i możemy sprawić, że będzie proces ten będzie prosty" – mówi James. "Niezależnie od tego, czy masz już stronę internetową ze sklepem, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w tym kierunku, my mamy dostęp do tysięcy partnerów, dzięki czemu możesz korzystać z najlepszych i najnowszych rozwiązań, a wszystko znajduje się w jednym miejscu."
Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się, jak handel elektroniczny może pomóc Twojej firmie.
To samo badanie zleciliśmy również w innych krajach, które mogą być dla Ciebie interesujące:
Te same pytania zadaliśmy 1000 osobom dorosłym w Irlandii i 1108 osobom dorosłym w Wielkiej Brytanii.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie firmy Elavon za pomocą i:omnibusa, internetowego Omnibusa Ipsos.
- Wywiady online zostały przeprowadzone na próbie kwotowej dorosłych w wieku 16-60 lat w Polsce.
- Łączna baza respondentów obejmuje 1098 osób dorosłych, które wypełniły ankietę w dniach 11–12 listopada 2021 r., oraz 771 osób, które osobiście dokonały zakupu pod wpływem impulsu za pośrednictwem mediów społecznościowych, 327 osób, które nie dokonały osobiście zakupu pod wpływem impulsu za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz 417 osób, które wydały 50 zł – 499 zł na takie zakupy.
- Uzyskana próba jest reprezentatywna dla danej populacji, gdyż spełnione zostały limity dotyczące: wieku, płci, regionu oraz statusu zawodowego.
- Dane zostały dopasowane do znanego profilu populacji ze względu na wiek, płeć, region, status zawodowy i klasę społeczną, aby uzyskać reprezentatywny profil tej grupy odbiorców w skali kraju.