Wraz z powrotem gości do restauracji, kawiarni i pubów, doświadczenia związane z gastronomią na zawsze uległy zmianie.
Chociaż menu mogło się nie zmienić, sposób zamawiania i płacenia musiał ulec zmianie, ze względu na bezpieczeństwo klientów i pracowników. Jeśli jednak kiedyś wydawało się, że kody QR i aplikacje do zamawiania to tylko chwilowa moda, to być może obecnie należy rozważyć ich długoterminowe stosowanie.
Zrozumienie, w jaki sposób klienci chcą zamawiać posiłki i płacić za nie w lokalu, ma kluczowe znaczenie dla nakłonienia ich do skorzystania z usług restauracji. Można to porównać z sytuacją w fast foodach, w których czynności związane ze składaniem zamówienia i płaceniem są często połączone w jedną transakcję.
Zadaliśmy kilka kluczowych pytań, które mogą być istotne dla restauratorów
W dniach 11–12 listopada 2021 roku, przebadaliśmy przez Internet tysiąc dorosłych osób w wieku 16–60 lat, na terenie Polski, wraz z firmą Ipsos, zajmującą się badaniem rynku. Tendencje, które ujawniają wyniki, mogą Cię zaskoczyć.
Czy aplikacje są sezonową specjalnością, czy też nowym daniem dnia?
Według otrzymanych danych prawie sześciu na dziesięciu respondentów (58%) nadal chce składać zamówienia przy stoliku, jednak prawie jedna trzecia (32%) woli korzystać z aplikacji lub automatycznego systemu.
„Kody QR sprawiały wrażenie wynalazku, który nigdy nie był w pełni wykorzystany. Dopiero pandemia sprawiła, że zaczęto stosować je do zamawiania, płacenia, stosowania rabatów i promocji, a nawet do przeglądania cyfrowo aktualizowanego menu, gdy klienci przygotowują się do złożenia zamówienia” — mówi David Wheatcroft, dyrektor działu European Hospitality.
Preferencje dotyczące płacenia rachunków są zasadniczo podobne: 57% respondentów woli płacić bezpośrednio pracownikowi, natomiast nieco mniej niż jedna czwarta (36%) woli płacić w sposób innysposób, np: za pomocą aplikacji lub zautomatyzowanego systemu, takiego jak stanowisko samoobsługowe.
Różnica pokoleniowa
Interesujące tendencje możemy zaobserwować, gdy przyjrzymy się różnym grupom wiekowym polskich konsumentów. Widzimy wyrażnie, jak ważne jest znalezienie właściwej równowagi między osobistą obsługą klienta a obsługą zdalną.
Pomyśl, jak kiedyś jadaliśmy poza domem: siadaliśmy w ulubionej restauracji, przeglądaliśmy menu i zamawialiśmy posiłek u kelnera, który podchodził do naszego stolika. Po zjedzeniu dania głównego, a może nawet deseru, prosiliśmy o rachunek. Obsługa przynosiła go nam, a my płaciliśmy bezpośrednio przy stoliku. Tradycyjnie przy pomocy gotówki. Tymczasem niedawno wprowadzono bezprzewodowe terminale do kart płatniczych.
„Jeśli znasz preferencje swojej grupy docelowej, możesz dostosować proces zamawiania i dokonywania płatności w taki sposób, aby zapewnić sobie najlepszy sposób przyciągania i utrzymywania lojalności klientów” - mówi David Wheatcroft, Head of European Hospitality.
„Wyjaśnij tę koncepcję moim nastoletnim dzieciom, a mogą uznać ją za absurdalną” — mówi David.
„Jest jednak nadal duża grupa osób, które chcą poczucia bezpieczeństwa, jakie daje zamawianie prawdziwego kelnera, a także doceniają uśmiech obsługi. Dlatego ważne jest, aby nie zapominać o tych klientach i oferować różne sposoby zamawiania napojów lub posiłków i płacenia za nie”.
W grupie wiekowej 55–60 lat 63% respondentów nadal woli zamawiać u kelnera, a ponad sześć na dziesięć osób (61%) woli również płacić w ten sposób. Zaledwie jedna czwarta (25%) tej samej grupy wiekowej woli zamawiać za pomocą aplikacji lub automatycznego systemu, a nieco więcej (27%) woli płacić w tenże sposób.
Dla porównania, w grupie wiekowej 16–24 lata, która dorastała, korzystając z technologii takich jak smartfony i smartwatche, 39% osób woli zamawiać za pomocą aplikacji lub zautomatyzowanego systemu, podobnie jak 38% osób w grupie 24–34 lata. Jeśli chodzi o płacenie, liczby te pozostają podobne — 45% osób w wieku 16–24 lata i 37% osób w wieku 24–34 lata woli płacić bez pomocy pracownika lokalu.
Preferowanie aplikacji i zautomatyzowanych systemów maleje w wraz ze wzrostem wieku.
„Co to znaczy dla restauracji, kawiarni czy pubu? Znaczy to,że jeśli znasz preferencje swojej grupy docelowej, możesz dostosować proces zamawiania i dokonywania płatności w taki sposób, aby zapewnić sobie najlepszy sposób przyciągania i utrzymywania lojalności klientów” - mówi David Wheatcroft, Head of European Hospitality.
„Wielu młodszych ludzi woli szybkość i wygodę zamawiania posiłku i płacenia zań na urządzeniu trzymanym w dłoni lub przy minimalnej interakcji z obsługą kelnerską. Dlatego właśnie wprowadzenie kodów QR okazało się wielkim sukcesem w przypadku wielu lokali, podobnie jak wprowadzenie aplikacji do zamawiania i płatności stworzonych specjalnie dla tego sektora. Typowi użytkownicy technologii oczekują ich w nowoczesnych lokalach”
„Nowoczesne systemy płatności pomagają. Dostarczamy rozwiązania, które spełniają wszystkie wymagania zróżnicowanej bazy klientów. Bez względu na to, czy chodzi o zamawianie w aplikacji, która śledzi postępy realizacji zamówień przychodzących z kuchni, czy też o dzielenie rachunków, cyfrowe wysyłanie paragonów pocztą elektroniczną i dbanie o to, by pracownicy otrzymywali swój udział w napiwkach” — mówi David.
Jeśli chcesz porozmawiać z nami o tym, jakie korzyści może przynieść Twojej firmie nowoczesny system płatniczy, skontaktuj się z naszym zespołem.
Być może zainteresuje Cie, to samo badanie, przeprowadzone również w innych krajach:
Te same pytania zadaliśmy 1108 osobom dorosłym w Wielkiej Brytanii i 1000 osób dorosłych w Irlandii.
- Badanie zostało przeprowadzone na i:omnibus, internetowej platformie badań omnibusowych firmy Ipsos.
- Wywiady internetowe przeprowadzono wśród dorosłych mieszkańców Polski w wieku 16–60 lat.
- Łącznie baza respondentów liczy sobie 1098 osób dorosłych, które wypełniły ankietę w dniach 11–12 listopada 2021 r.
- Uzyskana próba jest reprezentatywna dla tej populacji, ponieważ spełnione zostały kryteria dotyczące wieku, płci, regionu i statusu zawodowego.
- Dane zostały zważone do znanego profilu populacji według wieku, płci, regionu, wykształcenia, statusu zawodowego i klasy społecznej, aby były reprezentatywne dla całego kraju i odzwierciedlały dorosłą populację Polski.